Pravidelná víkendová prevádzka na Trenčianskej elektrickej železnici – „električky“ v roku 2024 je UKONČENÁ a rovnako tak aj možnosť  návštevy expozície depa „električiek“.   V súčasnej dobe prebiehajú práce na oprave budovy a koľajiska depa „električiek“.       Aj touto formou Vás žiadame, aby ste NEVSTUPOVALI do koľajiska depa „električiek“ a tiež aby ste NEVSTUPOVALI do budovy depa !!!      Ďakujeme za rešpektovanie zákazov a pochopenie. 

Oslavy 110. výročia Trenčianskej elektrickej železnice s historickými autobusmi a skupinou Kollárovci


Oslavy 110. výročia Trenčianskej elektrickej železnice s historickými autobusmi a skupinou Kollárovci

Unikátna elektrická úzkorozchodná trať spájajúca Trenčiansku Teplú s kúpeľným mestom Trenčianske Teplice oslávila v júni úctyhodných 110 rokov. Osobná doprava, ktorá prežila Rakúsko-Uhorsko, obe svetové vojny i Československo, začala v novom tisícročí postupne stagnovať. Štát ju už s jej ďalšou prevádzkou nepočítal a tak sa 10. decembra 2010 vydala električka do kúpeľov v réžii Železničnej spoločnosti Slovensko naposledy. No vďaka nadšencom z neziskovej organizácie Trenčianska elektrická železnica úzkorozchodná železnička opäť ožila, čo možno badať na každoročnom náraste počtu návštevníkov a prepravených cestujúcich. A keďže táto trať ma za sebou bohatú históriu, zorganizovali sme prvý júnový víkend 3-dňové oslavy jej 110-ročnice.

Hlavným centrom osláv bolo nepochybne naše električkové depo, no časť programu sa konala aj na námestí v Trenčianskych Tepliciach. Na svoje si tak prišli nie len záujemcovia o jazdy električkou, ale aj nadšenci legendárnych autobusov a automobilových veteránov. Nezabudli sme však ani na železničných cestovateľov a priaznivcov dobrej muziky. Ale poďme pekne po poriadku.

Karosa ŠL 11 ako jedna z atrakcií osláv 110-ročnice kúpeľnej električky.

V neďalekých Piešťanoch sa každoročne začiatkom júna koná veľkolepé stretnutie historických vozidiel Piešťanské zlaté stuhy na ktorom sa pravidelne zúčastňujú automobily i motocykle rôznych značiek od tých najstarších až po tie, ktoré ešte nie tak dávno brázdili po našich cestách. Súčasťou akcie sú aj okružné jazdy zúčastnených vozidiel do okolitých miest a obcí, kde si ich môžu pozrieť ďalší nadšenci histórie. Jedna zo zastávok bola v piatok napoludnie priamo v centre Trenčianskych Teplíc. Nuž a ako najlepšie začať oslavy našej železničky, ak nie neopakovateľnou prehliadkou automobilových veteránov. Neváhali sme preto a do kúpeľov sme vypravili jeden pár električkových spojov, ktoré v tento deň výnimočne jazdili zdarma. Okrem bežných cestujúcich sme v nich odviezli aj vzácnych hostí, ktorí si prišli uctiť toto významné električkové jubileum.

Prvá místostarostka českého mesta Vsetín Simona Hlaváčová počas jazdy do kúpeľov číta novú publikáciu o Trenčianskej elektrickej železnici.

Po príchode električky do Trenčianskych Teplíc sa cestujúci presunuli na Kúpeľné námestie, kde na nich už čakala celá plejáda nablýskaných strojov vyrobených po roku 1918. Vidieť tu bolo možné napríklad značky ako Škoda 860, Ford A Murray, Adler, Praga Lady, AERO 30 roadster, FORD V8 Coupé, MERCEDES Benz 500 K Cabrio B, BMW 328, DAIMLER DB15 Racing, HORCH 930V Cabriolet, Ford 48, Tatra 603, FORD Mustang 329, ALFA ROMEO Giulia Spider, MG A MKII, FERRARI 330 GT, CHEVROLET Corvette a mnohé ďalšie.

Na kúpeľnom námestí v Trenčianskych Tepliciach sa prezentoval aj legendárny FORD.

K dobovej atmosfére nepochybne prispel aj koncert HappyBand Orchestra v retroštýle.

Súčasťou akcie bol aj koncert HappyBand Orchestra v retroštýle.

Nechýbali však ani príhovory predstaviteľov krajskej a miestnej samosprávy i hostí z Českej republiky. Medzi pozvanými hosťami bol generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Juraj Tkáč, expert na miestnu samosprávu Jozef Sotolář, primátorka mesta Trenčianske Teplice Zuzana Frajková Ďurmeková, s viceprimátorkou Michaelou Fedorovou a prednostkou Mestského úradu Trenčianske Teplice Evou Hroncovou, starosta obce Omšenie Alojz Marček, starostka obce Opatovce Iveta Mondeková, či prvá místostarostka českého mesta Vsetín Simona Hlaváčová. Dlhé roky fungovania poprial električke aj predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič, ktorý prišiel spolu s veteránmi z Piešťan, kde sa stretnutie veteránov organizuje už od roku 1932. „Som veľmi veľmi rada, že je táto električka ešte stále v akom takom prevádzkovaná a pokiaľ ja budem na tomto mieste, urobím všetko preto, aby to bolo ešte lepšie,“ povedala vo svojom príhovore primátorka Trenčianskych Teplíc. „Máme nádhernú prírodu, nádherné pamiatky, ale mnohokrát sú často zanedbané. Pokiaľ si nebude vážiť svoju históriu a svoje korene, tak nemáme právo na svoju budúcnosť.“

Obyvateľom i návštevníkom mesta sa prihovorila ja primátorka Trenčianskych Teplíc uzana Frajková Ďurmeková.

Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Juraj Tkáč pre Impulz.press uviedol, že budova železničnej stanice v Trenčianskych Tepliciach bude prenajatá mestu, ktorá má pripravený jasný koncept jej budúceho využitia. Prisľúbil tiež, že budú investovať do tejto trate a zrekonštruujú aj železničné priecestia.

Odovzdávanie ceny za najkrajšie auto tohtoročnej veteránskej akcie.

Oficiálne zahájenie osláv sa uskutočnilo v sobotu popoludní pred bránami nášho depa. Okrem predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslava Bašku a generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky Juraja Tkáča sa ich zúčastnili aj starostka obce Trenčianska Teplá Slavomíra Propperová, primátorka mesta Trenčianske Teplice Zuzana Frajková Ďurmeková a starosta obce Omšenie Alojz Marček. Starostka obce Trenčianska Teplá potvrdila oplotenie areálu depa a každoročnú investíciu z rozpočtu obce do budovy depa v sume 50 000,- €. „Všetkým ľuďom, ktorí sa starajú o fungovanie tejto Trenčianskej elektrickej železnice želám, aby mali čo každoročne najviac fanúšikov a za Trenčiansky samosprávny kraj by som chcel povedať, že budeme aj naďalej podporovať fungovanie tejto TREŽky. Dnes tu bol aj pán generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky, ktorý prisľúbil, že popri rekonštrukcií cesty II. triedy, ktorá sa začne rekonštruovať z európskych fondov od križovatky v Trenčianskej Teplej až po Machnáč už toto leto, ich spoločnosť zrekonštruuje a zmodernizuje všetky železničné priecestia, ktoré sú na tejto trase,“ povedal predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška. Primátorka Trenčianskych Teplíc o.i. v mene obyvateľov i návštevníkov mesta poďakovala aj za tematické jazdy električiek na ktoré sú veľmi pozitívne ohlasy. Starosta Omšenia zase vyslovil úprimné poďakovanie a obdiv všetkým, ktorí sa vo svojom voľne starajú o túto železničku a zdôraznil, že si túto prácu musíme vážiť.

Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Pavol Baška krstí novú publikáciu Električkou ku prameňom zdravia.

Veľkolepé oslavy našej železničky pokračovali počas celého víkendu. Najmenší návštevníci sa mohli dosýta vyblázniť na skákacom hrade, alebo sa odviesť na úzkej a ešte užšej Trenčianskej miniatúrnej železničke, ktorá sa tešila veľkej priazni malých i veľkých návštevníkov.

Počas víkendu sa deti mohli dosýta vyblázniť na skákacom hrade.

Nechýbali však ani jazdy na koni, či obľúbené maľovanie na tvár.

Veľký záujem detských návštevníkov bol aj o jazdy na koni.

Na odstavnej koľaji si v bolo možné pozrieť historický vozeň Klubu železničných modelárov z Vrútok s modelovým koľajiskom a dva dieselové rušne. A kto chcel, mohol si tu od členov klubu zakúpiť aj rôzne upomienkové predmety so železničnou tematikou.

Pohľad na modelové koľajisko KŽM Vrútky.

Nechýbala však ani prehliadka električkového depa s expozíciou cestných i koľajových vozidiel, modelovým koľajiskom, dobovými rádioprijímačmi, cestnými i železničnými modelmi, historickými uniformami a ďalšími artefaktmi z histórie železníc. Na jednotlivých paneloch sa prostredníctvom fotografií bolo možné oboznámiť s históriou úzkorozchodnej trate do Trenčianskych Teplíc a pozrieť si bolo možné aj dobové cestovné poriadky električky priblyžujúce rozvoj i útlm pravidelnej osobnej dopravy na tejto trati.

Jedna z fotografií približujúca 110-ročnú históriu úzkorozchodnej trate do Trenčianskych Teplíc.

Kto bol hladný, alebo smädný mohol si vybrať so širokej ponuky občerstvenia. Okrem výborného gulášu a kapustnice boli v ponuke aj hranolky s kečupom, alebo horčicou, napolitánky, pivo, kofola, či vinea.

Kto bol hladný, alebo smädný, mohol sa občerstviť v našom električkovom bufete.

Nezabudli sme však ani pestrú ponuku suvenírov s motívom našej železničky. Návštevníci podujatia si v priestoroch depa okrem tradičných magnetiek mohli zakúpiť aj hrnčeky, tričká, šiltovky, puzzle, či perá. A kto sa chcel o histórii našej Trenčianskej elektrickej železnice dozvedieť viac, mohol si zakúpiť novú publikáciu Električkou ku prameňom zdravia od Dušana Nosála a Dušana Lichnera, ktorí ju v sobotu podpisovali jej novým majiteľom.

Dušan Lichner podpisuje novú publikáciu o histórii a súčasnosti našej železničky.

Počas dňa sme do kúpeľov vypravili 5 párov električkových spojov, ktoré sa tešili veľkému záujmu cestujúcej verejnosti. „Som veľmi rada, že táto železnička stále funguje. Klobúk dole čo pre ňu robíte,“ povedala jedna z cestujúcich. „Parádne oslavy, boli sme sa odviesť aj historickými autobusmi a bolo to niečo úžasné. My si ich ešte pamätáme, ale pre naše deti to bol fakt veľký zážitok.,“ povedala ďalšia spokojná rodinka. „Aj nám sa neskutočne páčilo. Výborné občerstvenie, električka, autobusy, prehliadka depa, suveníry. No skrátka super. Boli sme pozrieť aj v modelárskom vozni, deti sa vybláznili na skákacom hrade a veľmi sa im páčila aj tá malá železnička, čo jazdila v rámci depa. Vôbec neľutujem, že sme sem išli,“ pridala sa ďalšia z mamičiek. „Veľká vďaka za to, že som si vďaka Vám mohla zaspomínať na časy keď som bola mladšia prajem Vám veľa úspechov. Verím, že električka bude už navždy patriť ku koloritu kúpeľného mesta a že sa nájdu ľudia, ktorí budú ochotne podporovať Vaše aktivity,“ dodala jedna staršia pani.

Cestovný lístok prosím.

Najväčším lákadlom pre návštevníkov však boli aj jazdy legendárnymi autobusmi Karosa ŠL 11 z Bratislavy a Karosa ŠD 11 zo Žiliny, ktoré v pravidelnom intervale premávali medzi železničnou stanicou Trenčianska Teplá a autobusovou stanicou v Trenčianskych Tepliciach.

Karosa ŠD11 na prvom spoji do kúpeľného mesta Trenčianske Teplice.

Veľkým magnetom bol aj historický autobus Praga RND od našich kolegov zo Zlína s kapacitou 21 miest, ktorý jazdil mimo cestovného poriadku do kúpeľov,
i na kruhový objazd v Novej Dubnici.

Historický autobus Praga RND na autobusovej stanici v Trenčianskych Tepliciach.

O 15:30 boli pripravené súbežné jazdy električiek a historických autobusov, ku ktorým sa okrem hosťujúcich vozidiel pridali aj naša Karosa B 732 a v nedeľu aj
Karosa GT 11.

Konvoj historických autobusov prestávkuje v Trenčianskych Tepliciach.

Na svoje si však prišli aj železniční nadšenci a cestovatelia, ktorí sa po oba dni mohli odviesť historickým vlakom M 152.0160 + Blm 25-09 317 Spoločnosti Považskej dráhy Žilina z Trenčianskej Teplej na Lednické Rovne. Hlavným účelom týchto jázd bolo, aby sa aj obyvatelia obcí na druhej strane Váhu pohodlne dostali na našu železničku. Organizátori tejto sprievodnej akcie však jej propagáciu podcenili a tak sa k mnohým cestujúcim presné odchody mimoriadneho vlaku nedostali.

Mimoriadny osobný vlak čaká na odchod z Lednických Rovní.

Kto sa rozhodol na našich oslavách zúčastniť iba v sobotu, mohol sa na spiatočnej ceste do Bratislavy odviesť mimoriadnym vlakom vedeným parným rušňom 498.104 „Albatros“, ktorý sa vracal z mimoriadnej jazdy do Vrútok konanej pri príležitosti Medzinárodného dňa detí.

Mimoriadny parný vlak na čele s rušňom 498.104 „Albatros“ uháňa do Vrútok.

Vyvrcholením osláv bol veľkolepý nedeľný koncert hudobnej skupiny Kollárovci na Kúpeľnom námestí v Trenčianskych Tepliciach, ktorý si prišlo pozrieť
nespočetné množstvo obyvateľov i návštevníkov mesta. K výbornej atmosfére koncertu neprispela len samotná kapela, ale aj pekné počasie, ktoré našim
oslavám po celý čas prialo.

Masa ľudí na koncerte hudobnej skupiny Kollárovci.

Pred začiatkom koncertu sa predstaviteľom našej neziskovej organizácie Dušanovi Nosálovi a Martinovi Bielikovi dostalo uznania za mimoriadny prínos pre
rozvoj cestovného ruchu v regióne a čas, obetavosť, ochotu, ústretovosť a vždy dobrú náladu pri jazdách električky v podobe „Ďakovných listov“ od Mesta
Trenčianske Teplice, ktoré si prevzali priamo na pódiu od primátorky mesta Trenčianske Teplice Zuzany Frajkovej Ďurmekovej.

Dušan Nosál a Martin Bielik čakajú na oficiálne vyznamenia od primátorky kúpeľného mesta.

Aby však nevznikol v kúpeľoch problém s parkovaním, vytvorili sme pri železničnej stanici v Trenčianskej Teplej záchytné parkovisko na ktoré boli návštevníci
prichádzajúci autom navigovaní tabuľami. Z Trenčianskej Teplej bolo možné využiť súbežnú jazdu električiek a piatich historických autobusov, ktoré sa zaplnili
do posledného voľného miesta. Veď ako sa hovorí, dobrých ľudí sa všade veľa zmestí.

Preplnenou Karosou za koncertom Kollárovcov.

Trojdňové oslavy 110-ročnej histórie Trenčianskej elektrickej železnice dopadli na výbornú. Električkami i autobusmi sme celkovo prepravili až 2 000
cestujúcich rôznych vekových kategórii. Riaditeľ našej neziskovej organizácie Dušan Nosál uviedol, že obrovské ocenenie, ktoré si v uplynulých dňoch
prevzali, patrí všetkým dobrovoľníkom Trenčianskej elektrickej železnice a dodal, že bez podpory samosprávy a záujmu verejnosti by takéto aktivity nemali
význam.

Výraz na tvárach našich cestujúcich nepotrebuje komentár.

Na tomto mieste by sme preto radi poďakovali všetkým našim podporovateľom, predstaviteľom krajskej i miestnej samosprávy, ako aj všetkým našim

dobrovoľníkom bez ktorých by táto kúpeľná električka nemohla fungovať. V neposlednom rade sa chceme poďakovať aj všetkým partnerom za propagáciu
železničky, ako aj všetkým pravidelným i príležitostným návštevníkom, ktorí sa radi zúčastňujú na našich podujatiach. Ich stúpajúca účasť a pozitívne ohlasy
svedčia o tom, že túto prácu robíme dobre.

Text a foto: Jaroslav Filo
Audio: Barbora Jurenová a Martin Jurčo (RTVS)
Video: Peter Čačko (Impulz.press)

 

 

 

X