26.9.2021 bola ukončená Letná prevádzka električky. Odviezla viac ako 11.000 cestujúcich. Video tu.

Motorová lokomotíva BNE 50 „Gébuska“


Motorová lokomotíva BNE 50 „Gébuska“

Motorová lokomotíva BNE 50 známa aj pod prezývkou „Gébuska“ bola jedným z najrozšírenejších typov úzkorozchodných priemyselných lokomotív v bývalom Československu. V rokoch 1950 – 1954 ich v počte 3 000 ks vyrábal podnik Stavovsko Radotín. Dodaná bola bola v roku 1953 pre niektorý z podnikov stavebného priemyslu a z počiatku jazdila na krátkodobých stavebných železniciach. V roku 1966 ju od Železničného staviteľstva Bratislava prevzal Elektroúsek Vrútky, ktorý ju využíval na Trenčianskej elektrickej železnici. Nasadená bola do vedenia pracovných vlakov, čím nahradila motorový vozeň M 24.001.

Typ: dvojnápravová motorová lokomotíva s elektrickým prenosom výkonu podľa systému Gebus.
Motor: vodou chladený trojvalcový spaľovací motor Škoda 3 S 110 s výkonom 50 koní (37 kW)
Rozvor: 1 500 mm
Dĺžka cez spriahadlá: približne 4 400 mm
Hmotnosť: 8 600 kg
Najvyššia rýchlosť: 18 km/hod.

Po príchode motorovej dreziny MUV 69 už lokomotíva nebola využívaná. V druhej polovici 90. rokov slúžila na posunovanie mimoriadnych vlakov parnej trakcie. K pôvodnému využitiu sa vrátila v roku 2000 pri rozsiahlej obnove trati. Z Trenčianskej Teplej bola prevezená na opravu po ktorej sa už „domov“ žiaľ nevrátila. „Zapožičaná“ bola na Čiernohronskú lesnú železnicu, kde ju premaľovali na zeleno a neskôr predali do Českej republiky. Po generálnej oprave a zmene rozchodu na 600 mm dnes jazdí na Kolínskořepařskej železnici.

Foto: Ondrej Krajňák

Share this post

X