Obraciame sa na Vás s prosbou o podporu formou poukázania vašich 2% daní. Tak ako sa v reálnom živote každého z nás premietli zvýšené ceny materiálu a energií, rovnako tento trend trápi aj Trenčiansku elektrickú železničku. Ak by ste sa rozhodli podporiť našu činnosť poukázaním svojich 2% z Vašich daní, veľmi nás potešíte a pomôžete nám toto ťažké obdobie prekonať. Potrebné editovateľné tlačivá nájdete na tejto stránke pod týmto oznamom v záložke 2%.    Vopred Vám veľmi pekne ďakujeme.    Už teraz sa tešíme na ďalšie konané podujatie a o termíne jeho konania vás budeme včas informovať.

Motorová lokomotíva BNE 50 „Gébuska“


Motorová lokomotíva BNE 50 „Gébuska“

Motorová lokomotíva BNE 50 známa aj pod prezývkou „Gébuska“ bola jedným z najrozšírenejších typov úzkorozchodných priemyselných lokomotív v bývalom Československu. V rokoch 1950 – 1954 ich v počte 3 000 ks vyrábal podnik Stavovsko Radotín. Dodaná bola bola v roku 1953 pre niektorý z podnikov stavebného priemyslu a z počiatku jazdila na krátkodobých stavebných železniciach. V roku 1966 ju od Železničného staviteľstva Bratislava prevzal Elektroúsek Vrútky, ktorý ju využíval na Trenčianskej elektrickej železnici. Nasadená bola do vedenia pracovných vlakov, čím nahradila motorový vozeň M 24.001.

Typ: dvojnápravová motorová lokomotíva s elektrickým prenosom výkonu podľa systému Gebus.
Motor: vodou chladený trojvalcový spaľovací motor Škoda 3 S 110 s výkonom 50 koní (37 kW)
Rozvor: 1 500 mm
Dĺžka cez spriahadlá: približne 4 400 mm
Hmotnosť: 8 600 kg
Najvyššia rýchlosť: 18 km/hod.

Po príchode motorovej dreziny MUV 69 už lokomotíva nebola využívaná. V druhej polovici 90. rokov slúžila na posunovanie mimoriadnych vlakov parnej trakcie. K pôvodnému využitiu sa vrátila v roku 2000 pri rozsiahlej obnove trati. Z Trenčianskej Teplej bola prevezená na opravu po ktorej sa už „domov“ žiaľ nevrátila. „Zapožičaná“ bola na Čiernohronskú lesnú železnicu, kde ju premaľovali na zeleno a neskôr predali do Českej republiky. Po generálnej oprave a zmene rozchodu na 600 mm dnes jazdí na Kolínskořepařskej železnici.

Foto: Ondrej Krajňák

Share this post

X